یادداشت/ حجت الاسلام سید امیر ابراهیمی

 علاج دردهای بشر تمسک به دین اسلام مرتبت است

 علاج همۀ درد های بشر تمسک به دین اسلام و پیامبر ختمی مرتبت است
کد خبر: ۶۸۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵ - 02September 2024

 علاج  دردهای بشر تمسک به دین اسلام مرتبت استگروه استان‌ها دفاع‌پرس - حجت الاسلام «سیدامیر ابراهیمی» مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس لرستان؛ علاج همه دردهای بشر تمسک به دین اسلام و پیامبر ختمی مرتبت است چرا که  مدیون پیامبر اعظم و به معنای واقعی کلمه متعلَّق دِین آن بزرگوار هستند؛ چرا؟ این حقّ عظیمی که این بزرگوار برگردن بشریّت دارد چیست؟ آن، این است که پیامبر اعظم نسخه‌ی درمان همه‌ی دردهای عمده‌ی بشریّت را به بشر عرضه کرد؛ این یک واقعیّت است.

 خدای متعال میف‌رماید که «کِتابٌ اَنزَلنَاهُ اِلَیکَ لِتُخرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَى النّور‌»؛‌ظلمات چیست؟ ظلمات همه‌ی آن چیزهایی است که زندگی بشر را در طول تاریخ، تیره و تار کرده، تلخ کرده، زهرآلود کرده؛ اینها ظلمات است. جهل، ظلمت است؛ اگر می‌‎خواهید از این دردها خلاص بشوید، علاجش اینها است.

این شریعت پیغمبر و معارف قرآنی، علاج دردهای بشریّت است؛ این را پیغمبر اسلام به بشر عرضه کرده. لذا امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) درباره‌ی پیغمبر میفرماید: طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ قَد اَحکَمَ مَراهِمَهُ وَ اَحمىٰ مَواسِمَه؛ این پزشکِ ماهر حاذق، هم مرهمها را فراهم کرده  آن دارویی که روی زخم می‌‎گذارند که زخم بهبود پیدا کند ــ هم وسیله‌ی داغ کردن را؛ که در گذشته وقتی یک زخمی به وسیله‌ی مرهم خوب نمی‌شد، آن را داغ می‌کردند خوب می‌شد. هر دو را دارد: هم مرهم را، هم وسیله‌ی داغ کردن را؛ اینها را در قرآن به بشریّت عرضه کرده. اگر می‌خواهیم خوب زندگی کنیم، این‌جوری عمل کنیم
رحلت یا شهادت رسول خدا؟؟؟؟

حضرت امام حسن عليه السّلام پس از شهادت پدر خود امير المؤمنين عليه السّلام در ضمن سخنرانى خود فرمود:
پيامبر اكرم به من خبر داده كه امامت در اختيار دوازده امام از اهل بيت اوست كه بر گزيده‏ اند هيچ كدام از ما نيست مگر اينكه يا مسموم می‏شود و يا مقتول‏ یکی از مظلومیتهای حضرت رسول این است که معمولا به کیفیت شهادت ایشان توجه نمی‌شود. و معمولا می‌گویند رحلت حضرت رسول !!! قصد داریم در رابطه با کیفیت شهادت حضرت مطالبی را خدمت خوانندگان محترم نقل  کنم:

کتاب‌های سیره و حدیث مرگ رسول خدا بوسیله سم را تایید کرده اند و آن را با احادیث متواتر ذکر کرده اند از جمله:
ابن سعد می‌گوید در روایتی آمده است: پیامبر ص مسموم درگذشت و شصت و سه ساله بود. این قول ابن عبده است. (المجدد فی الانساب. محمد بن محمد علوی ص۶

شیخ مفید میگوید: او در مدینه روز دوشنبه دوشب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری درگذشت درحالی‌که شصت و سه سال داشت. (المقنعه شیخ مفید ص۴۵۶ و منتهی المطلب حلی ج۲ص۸۸۷ )
علامه حلی شهادت رسول خدا را به وسیله سم ذکر می‌‌کند. (منتهی المطلب حلی ج۲ ص۸۸۷ )
در کتاب جامع الرواه آمده است: پیامبر ص در مدینه مسموم درگذشت.(جامع الرواه محمد علی اردبیلی ج۲ص۴۶۳ )
شیخ طوسی می‌گوید: رسول خدا دو شب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری مسموم درگذشت. (تهذیب الاحکام ج۶ص۱ و بحار الانوار ج۲۲ص۵۱۴ )

بیهقی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که وی گفت: اگر ۹بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده اشت برایم محبوبتر است از اینکه یک‌بار قسم بخورم که او کشته نشده است به جهت اینکه خداوند او را پیامبر شهید قرار داده است. (السیره النبویه ابن کثیر دمشقی ج۴ص۴۴۹ )
حاکم نیشابور کشته شدن رسول خدا را تایید کرده است. آنجا که می‌گوید: شعبی گفته است: بخدا قسم رسول خدا  با سم کشته شد و علی بن ابیطالب با شمشیر کشته شد و حسن بن علی با سم و حسین بن علی با شمشیر کشته شد. (المستدرک. ج۳ص۶۰ )

ابن مسعود کشته شدن پیامبر در سنه ۱۱ هجری تایید و تاکید کرده است. (السیره نبویه ابن کثیر ج۴ص۴۴۹ و البدایه و النهایه ج۶ص۳۱۷و۳۲۲ )
رسول خدا ص فرمود: هیچ پیامبری یا وصی او نیست مگر آنکه شهید می‌شود. (بصائر الدرجات ص۱۴۸و بحارالانوار ج۱۷ص۴۰۵و ج۴۰ص۱۳۹ )
و همچنین فرمودند: هیچ کس از ما (اهل بیت) نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول خواهد بود. (کفایه الاثر-خراز قمی ص ۱۶۲ و وسائل الشیعه ج۱۴ص۲ و بحارالانوار ج۴۵ص۱ و من لایحضره الفقیه ج۴ص۱۷ )

پس شهادت حضرت رسول توسط سم قطعی است. زمان شهادت حضرت رسول صلی الله علیه و آله ظاهرا بیشترین فاصله ای را که بین فرمان حمله به شام به رهبری اسامه و شهادت حضرت رسول بیان شده است دو هفته است. (المغازی واقدی ج۱ص۱۲۶)

به دلیل زیاد بودن روایات در این زمینه بنده به بیان مصادر کفایت می‌کنيم: الطبقات الکبری ابن سعد جلد دوم و سیره ابن هشام و انساب الاشراف جلد اول و عیون الاثر جلد دوم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها